Click Here

Followers

BLOG

Alert (14) Announcment (15) Blogger (8) Cerita Lawak (25) events (2) Fakta Number (16) Girls (4) Gosip (2) Huhu (6) Info (23) Internet n komputer (14) Kids (3) On Cinta (13) Pengetahuan Am (12) Renungan (59) Solat (7) Tips (16)

Type Of Girls


HARD DISK GIRLS:
she remembers everything, FOREVER

RAM GIRLS:
she forget about you, the moment turn her off

WINDOW GIRLS:
everyone know that she can't do a thing right, but no one can live without her.

SCREENSAVER GIRLS:
She is good for nothing but at least she is fun.

INTERNET GIRLS:
Difficult to access

SERVER GIRLS:
Always busy when you need her.

MULTIMEDIA GIRLS:
She make horrible thing look beautiful

CD-ROM GIRLS:
She is always faster and faster.

EMAIL GIRLS:
Every ten things she says, eight are nonsense .

VIRUS GIRLS:
Also known as "wife'' when you are not expecting her, she comes, installs herself and uses all your resources. If you try to uninstall her you will lose something, if don't try to uninstall her you will lose everything...
wat r urs??

Sejenak Di Kelantan


Diorang ni sebenarnya ngah
sarapan awal pg buta
(mcam sahur pulak )
kat kantin keretapi ni..

Pening tgk kuih byk sgt.. haha..
makanan pelik pelik.. tahi minyak.. tahi itik..
(semua tu kueh beb)

2 Gamba kat atas tu.. le pasar siti khadijah..
tempat yg slalu kuar tv tuh..


Bersantai di pantai cahaya bulan (PCB)
sambil dengar Dikir Barat..





Ni le buah nipah.. selalunya dapat dengar je kan ..
sekarang diorang siap dapat pegang lg.. huhu
isi dia mcam buah kabung..

Patung terbesar di asia tenggara.. kan?


Berani dia main pusat tu.. huhu





Makan di restoran terapung..
Mane nak dapat restoran mcamni..huhu
Murah2 je kL nak nek bot.. huhu..
Siap bleh drive lg pakcik ni ..
xcited giler nampak..

Pakaian Di Popularkan Siti Nurhaliza



Huhu..
Yang mane pilihan ko .. tp dlm byk byk.. 2 ni yang berkenan di hati aku haha.. lawa giler siot..
yg atas tu lg le... berbaloi kalau beli.. hehe

Fadilat Solat Tarawih


Malam pertama

Dosanya keluar seperti ia baru dilahirkan oleh ibu.


Malam kedua

Dosanya diampuni, begitu juga dosa kedua ibu bapanya jika keduanya itu orang mukmin.


Malam ketiga

Dipanggil oleh malaikat dari bawah Arasy dengan seruan 'mulailah kamu beramal sebab Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu '.


Malam keempat

Pahalanya sama seperti orang yang membaca Kitab Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.


Malam kelima

Pahala seperti orang yang solat di Masjid al Haram di Mekah, Masjid an Nabawi di Madinah dan Masjid al Aqsa di Palestin.


Malam keenam

Seperti pahala orang yang tawaf di Baitullah, batu-batu serta pasir turut sama memohonkan ampun baginya.


Malam ketujuh.

Seperti orang yang hidup pada zaman Nabi Musa dan membantunya hingga dapat mengalahkan Fir'aun dan Haman.


Malam kelapan.

Diberi oleh Allah segala apa yang pernah diberikan kepada Nabi Ibrahim.


Malam kesembilan.

Seperti pahala beribadat kepada Allah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.


Malam kesepuluh.

Dikurniakan oleh Allah kebaikan di dunia dan akhirat.


Malam kesebelas.

Bersih dari segala dosa seperti baru dilahirkan dari kandungan ibu.


Malam kedua belas.

Muka bercahaya di hari Kiamat.


Malam ketiga belas.

Datang di hari Kiamat dengan keadaan aman dari segi kejahatan.


Malam keempat belas.

Disaksikan oleh malaikat jika telah melaksanakan solat tarawih maka pada hari kiamat ia akan dibebaskan oleh Allah dari segala mudarat.


Malam kelima belas.

Diminta ampun oleh para malaikat yang memikul Arasy dan kerusi.


Malam keenam belas.

Dibebaskan dari api neraka dan dapat masuk syurga.


Malam ketujuh belas.

Diberi pahala seperti pahala para nabi.


Malam kelapan belas.

Diseru oleh para malaikat bahawa Allah telah redha kepadamu dan kepada orang tuamu.


Malam kesembilan belas.

Diangkat darjatnya ke dalam syurga firdaus.


Malam kedua puluh.

Diberi pahala para syuhada dan solihin.


Malam dua puluh satu.

Dibina rumahnya dari nur di dalam syurga.


Malam ke dua puluh dua.

Di hari Kiamat ia akan datang dengan aman dari segala kesusahan dan dugaan.


Malam kedua puluh tiga.

Dibangunkan sebuah kota untuknya di syurga.


Malam kedua puluh empat.

Pahala seperti dua puluh empat permohonan dikabulkan.


Malam kedua puluh lima.

Dihapuskan dari seksa kubur.


Malam kedua puluh enam.

Pahalanya diangkat selama empat puluh tahun.


Malam kedua puluh tujuh.

Dapat melintasi sirat dengan laju bagaikan kilat menyambar.


Malam kedua puluh lapan.

Allah mengangkat dengan seribu darjat.


Malam kedua puluh sembilan.

Seperti pahala seribu haji yang mabrur.


Malam ketiga puluh.

Dipersilakan oleh Allah makan buah-buahan syurga dan mandi dengan air salsabil serta minum dari telaga Kausar.

Online Antivirus Scanner

Jangan mencaci sesama kita

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa satu ketika seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a sedangkan Nabi s.a.w sedang duduk di hadapannya. Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan Nabi s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum. Apabila orang itu mencacinya dengan keterlaluan, lantas Abu Bakar r.a menjawab akan caciannya. Mendengarkan akan jawaban itu, Nabi s.a.w begitu marah, bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata: Ya Rasulullah s.a.w, apabila orang itu terus mencaciku engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab: Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya, seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu, dan aku tidak mahu duduk bersama dengan syaitan; oleh kerana itu aku meninggalkan kamu.

(Hadith Riwayat Ahmad)

===========

Siapa lah kita yang mahu mencaci ciptaan Allah? Sebanyak mana keburukan dan kesalahan mereka yang kita ketahui, Allah lebih mengetahui. Walaupun sebanyak buih di laut, keampunan dan kasih sayang Allah jauh lebih luas daripada itu.

Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosa kita yang telah lalu dan marilah kita bertaubat dan bertekad tidak akan mencaci sesama kita lagi.

Puasa Ramadhan

Puasa

Firman Allah SWT yang bermaksud, " Wahai orang-orang yang beriman, telah wajib ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semuga kamu menjadi orang yang bertakwa." Surah Al Baqarah, ayat 183Ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."

PENGERTIAN PUASA :

Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.

PUASA WAJIB :

Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar.PUASA SUNAT :
Puasa enam hari pada bulan Syawal
Puasa hari Arafah
Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
Puasa bulan Syaaban
Puasa Isnin dan Khamis
Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)PUASA

MAKRUH :

Puasa yang terus menerus sepanjang masa. Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq

PUASA HARAM :
Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
Puasa pada hari raya pertama Haji
Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.

SYARAT WAJIB PUASA :

Berakal
Akhir Baligh (Cukup umur)
Kuat atau mampu mengerjakan puasa

SYARAT SAH PUASA :

Islam
Mumayyiz (dapat membezakan yang baik dan buruk)
Suci daripada haid dan nifas
Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.

RUKUN PUASA :

Berniat - Pada malam selama bulan Ramadhan hendaklah berniat di dalam hati bahawa kita akan mengerjakan puasa pada hari esok.
Menahan diri daripada segala yang membatalkan semenjak terbit fajar sampai terbenam matahari.

PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA :

Makan dan minum dengan sengaja
Muntah dengan sengaja
Bersetubuh tanpa keluar mani pada siang hari bulan Ramadhan
Keluar darah haid atau nifas
Gila
Keluar mani akibat bersetubuh dengan perempuan. Tetapi keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.

ORANG YANG DIIZINKAN BERBUKA ATAU TIDAK BERPUASA :

Orang yang sakit
Orang yang dalam perjalanan jarak jauh melebihi 52 batu atau 80.64 km.
Orang tua yang sudah lemah
Orang yang hamil dan orang yang menyusukan anak.

Hati-hati pilih buah..

Ketua puak TU pun mengarahkan anak buahnya supaya membunuh ketiga lelaki itu utk dijadikan santapan. Ketiga lelaki itu pun merayu dgn sepenuh hati supaya mereka dibebaskan.Oleh kerana mereka merayu dgn bersungguh-sunggguh, ketua puak itu pun setuju utk melepaskan mereka dengan satu syarat. Syaratnya ialah mereka perlu mencari 10 biji buah dari jenis yang sama. "Ah.. Nie simple punya keje".. Kata mereka dalam hati.Maka mereka pun berpecah ke dalam hutan untuk mencari buah-buahan tersebut dengan diiringi oleh beberapa lelaki dari puak tersebut. Lelaki yang pertama keluar dengan membawa 10 buah nenas. Kemudian berkata ketua puak kepada anak buahnya, " Sumbatkan buah tersebut ke dalam punggungnya, kalau dia mengeluarkan bunyi, bunuh dia!" Lalu buah nenas itu pun disumbatkan kedalam punggung lelaki malang tersebut. Pada buah nenas yang kedua, lelaki itu pun menjerit Dan dia pun dibunuh.Kemudian lelaki kedua pun muncul. Dia membawa 10 biji ciku bersamanya. Dia pun dikenakan tindakan yang sama.Oleh kerana buah ciku kecil, lelaki itu dapat bertahan sehingga buah ciku yang kelapan. Pada masa ini, tiba-tiba lelaki TU ketawa. Maka dia pun dibunuh.Apabila sudah mati, roh orang yang pertama pun berjumpa ngan roh orang yang kedua. "Kenapa kamu ketawa pada buah ciku yang kelapan?" tanya roh pertama. Jawab roh yang kedua, "Aku nampak rakan ketiga Kita TU keluar dengan membawa buah durian!!"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...