Click Here

Followers

BLOG

Alert (14) Announcment (15) Blogger (8) Cerita Lawak (25) events (2) Fakta Number (16) Girls (4) Gosip (2) Huhu (6) Info (23) Internet n komputer (14) Kids (3) On Cinta (13) Pengetahuan Am (12) Renungan (59) Solat (7) Tips (16)

Amerika di Belakang Revolusi Mesir


Tank Mesir diserbu pengunjuk rasa (Foto: CNN)




KAIRO – Terjawab sudah siapa yang berada di balik revolusi yang bertujuan menggulingkan Presiden Mesir Hosni Mubarak. Pihak itu tak lain dan tak bukan adalah Amerika Serikat (AS).

Skenario itu telah disusun Washington dengan bertema “perubahan rezim” selama tiga tahun terakhir. Skenario itu sangat matang hingga meledak setelah kesuksesan Revolusi Melati yang menggulingkan Presiden Tunisia Zine El Abidine Ben Ali.

Harian Daily Telegraph terbitan Inggris menyebutkan, AS diam-diam mendukung para pemimpin gerakan revolusi Mesir. Kedutaan Besar Amerika Serikat (AS) di Kairo pernah membantu seorang anak muda anti-pemerintah untuk menghadiri konferensi para aktivis AS.

Nama pemuda itu dirahasiakan agar tidak diketahui polisi Mesir.Kemudian,saat datang ke Kairo pada Desember 2008,aktivis itu menuturkan bahwa para diplomat AS menggaet kelompok oposisi untuk merencanakan skenario menggulingkan Presiden Mubarak dan membentuk pemerintahan demokratik pada 2011.
Aktivis tersebut kini telah ditangkap dalam kaitannya dengan demonstrasi yang merebak akhirakhir ini.

Identitasnya tetap dilindungi Daily Telegraph. Sementara, data kabel rahasia diplomatik AS yang dirilis situs peretas WikiLeaks menunjukkan, pejabat Washington menekan pemerintah Mesir agar membebaskan para aktivis antipemerintah yang ditahan.

Dalam data diplomatik disebutkan, pada 30 Desember 2008 Duta Besar AS untuk Mesir Margaret Scobey melaporkan bahwa kelompok oposisi sedang menyusun agenda rahasia “perubahan rezim” yang akan dilaksanakan sebelum pemilu, dan dijadwalkan pada September 2011.

Memo yang dikirim Scobey dikirim ke Kementerian Luar Negeri AS di Washington itu bertanda “rahasia” dan berjudul “(Gerakan) 6 April, kunjungan aktivis ke AS dan perubahan rezim di Mesir”.
Data kawat diplomatik juga menyebut bahwa para aktivis mengklaim mendapatkan dukungan dari kekuatan oposisi yang menyepakati rencana tidak tertulis untuk transisi menuju demokrasi parlementer.

Mereka ingin mengubah konsep tataran pemerintahan Mesir dengan memperlemah kekuasaan presiden dan memperkuat perdana menteri dan parlemen. Rencananya, aksi itu akan dilaksanakan sebelum pemilu presiden 2011. Sumber kedutaan menyebutkan, rencana tersebut sangat sensitif dan tidak boleh ditulis.

Bagaimanapun, dari dokumen tersebut menunjukkan para aktivis telah didekati para diplomat AS.Para aktivis juga mendapatkan dukungan besar atas kampanye pro-demokrasi dari para pejabat di Washington.

Ya, aksi demonstrasi Mesir kali ini dikendalikan Gerakan Pemuda 6 April, sebuah kelompok di Facebook yang menarik generasi muda dan kelompok terdidik untuk menentang Mubarak. Kelompok ini beranggotakan 70.000 anggota dan menggunakan situs jejaring sosial untuk mengendalikan demonstrasi.
Meski akhirnya Mubarak memutus semua jaringan komunikasi di negaranya. Mubarak kini menghadapi tantangan paling berat dalam pemerintahannya selama 31 tahun berkuasa.

Sebagai sekutu utama, posisi AS pun serbasulit.Tetapi,AS tetap memainkan standar ganda untuk menutupi skenario revolusi. Itu terbukti ketika Obama berkomentar pada pekan lalu mengenai Mesir.
Presiden AS Barack Obama dalam reaksi atas demonstrasi di Mesir, menyatakan, “Kekerasan bukanlah jawaban dalam penyelesaian permasalahan di Mesir.” Dia juga menegaskan agar Mubarak menempuh langkah reformasi politik. Bisa dibilang, investasi AS untuk Mesir sangatlah banyak.


Salah satunya adalah militer. AS juga dalam kondisi khawatir karena memikirkan apakah militer Mesir akan berpihak ke Washington atau tidak. Sedikitnya USD1,3 miliar bantuan AS dikucurkan untuk militer Mesir pada 2010.Bantuan untuk pasukan huru-hara dan polisi Mesir berjumlah sekitar USD1 juta.

“Hubungan dengan militer merupakan suatu hal yang sangat keramat. Militer merupakan elemen penting dalam hubungan dua negara,”ujar Jon Alterman,peneliti di Pusat Kajian Strategi dan Internasional. Washington telah mengancam militer Mesir agar tidak bertindak keras terhadap demonstran.

Suleiman, Masa Depan Mesir?

Revolusi Mesir kini tidak lagi fokus terhadap penggulingan Mubarak.Rakyat Mesir dan dunia internasional mengarahkan perhatiannya terhadap Omar Suleiman. Siapa dia? Suleiman telah dipilih menjadi Wakil Presiden Mesir.Dia pernah menyelamatkan Mubarak ketika diserang teroris di Etiopia.

Penunjukan Suleiman sebagai wakil presiden pada Sabtu 29 Januari lalu merupakan sinyal bahwa dialah calon pemimpin masa depan Mesir yang direstui Mubarak.
Kedekatan Suleiman dengan militer dan dikenal sebagai pemecah masalah adalah harapan bagi Mubarak yang ingin mempertahankan kekuasaan. Kedua orang tersebut merupakan sahabat lama dan sama-sama dekat dengan Washington.
Para pejabat AS memandang Suleiman sebagai pemimpin transisi nantinya, setelah Mubarak.
Dengan dukungan Ahmed Shafiq, 69, yang ditunjuk sebagai perdana menteri, ditambah dengan Hussein Tantawi yang tetap menjabat panglima militer, maka posisi Suleiman semakin kuat.

“Presiden (Mubarak) memilih seorang pria yang dia percaya ketika dia (Mubarak) sedang digoyang,” ujar Mahmud Shokry, mantan duta besar untuk Suriah dan teman dekat Suleiman,kepada The NewYork Times.

“Tidak ada keraguan bahwa presiden tidak mengetahui apa yang akan terjadi nanti.” Suleiman, mantan jenderal, menjadi kandidat pemimpin Mesir yang telah diskenariokan kubu Mubarak dan militer.
Jika Suleiman tetap maju,maka publik akan marah karena itu tidak dikehendaki oleh rakyat Mesir.Jika Suleiman jadi presiden, maka demokrasi otoriter dengan dukungan militer akan terus berlanjut.

“Dia (Suleiman) merupakan orang yang keras dan kuat dengan orientasi bisnis. Dia juga merupakan negosiator yang ulung,”ujar Emad Shahin, mantan dosen di American University di Kairo.

Menurut Shahin, setelah aksi demonstrasi besar-besaran ini jelas sekali militer akan mengambil alih.Apalagi, sejarah telah membuktikan bahwa rakyat Mesir memang lebih menghormati militer. Itu disebabkan militer yang menyelamatkan Mesir ketika berperang melawan Israel pada 1967 dan 1973.

Mencari Pemimpin Alternatif Mesir

Jadi, apakah Suleiman adalah orang yang dipandang Barat mampu menggantikan Mubarak? Jawabannya memang sangat sulit.Barat tidak memfavoritkan Suleiman sebagai pengganti Mubarak yang telah 30 tahun berkuasa meski wakil presiden baru itu tampaknya akan didukung AS. Telunjuk Barat sebenarnya lebih terarah pada Mohamed ElBaradei yang dielu-elukan Barat.

Dia dianggap cocok menjadi pemimpin transisi bagi Mesir.Pergaulan yang luas membuat ElBaradei dihargai banyak pihak. Apalagi, dia merupakan seorang sekuler. ElBaradei menyerukan agar Ikhwanul Muslimin seharusnya menjadi partai politik dan bekerja sama dalam satu payung bersama Koalisi Nasional untuk Perubahan. (Koran SI/Koran SI/Koran SI/Koran SI/andika hm) (Andika Hendra Mustakim/Koran SI/faj)


Perempuan Cantik Vs Perempuan Tak Cantik

Mana perempuan tak mahu cantik.? Kalau ada, aku rasa tipulah..:). rasanya semuanya mahu kelihatan cantik. Tak kira la untuk diri sendiri atau untuk orang tersayang ataupun untuk tatapan umum. Perempuan dan kecantikan tidak dapat dipisahkan. Umpama Isi dengan kuku. (eh, betul ke peribahasa aku ni.ha3)


Dan semestinya ada cantik dan ada juga yang 'kurang'. Hendak buat macam mana. Tetapi yang menjadi masalahnya ialah, perempuan cantik sentiasa mendapat perhatian dan senang sahaja untuk meminta tolong. Tak mintak tolong pun ada yang tawar diri nak tolong. Kalau yang tidak cantik.? sentiasa menjadi 'mangsa' diskriminasi terutamanya dari kaum lelaki. betul bukan.?


so, aku pun malas cakap banyak. Jom baca kebenaran tentang diskriminasi yang berlaku antara perempuan cantik dan perempuan tidak cantik.


Kalau perempuan cantik pendiam,

Lelaki akan cakap :- Woow, ciri-ciri isteri idaman…


Kalau perempuan tak cantik pendiam,

Lelaki akan cakap :- Eh, tak reti berkomunikasi betul…


Kalau perempuan cantik berbuat jahat,

Lelaki akan kata :- Mesti ada krisis nih.. kesiannye..


Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat,

Lelaki akan cakap :- Dah la tak lawa, perangai pulak hodoh…


Kalau perempuan cantik menolong Lelaki yg diganggu,

Lelaki akan cakap :- Woow!Heroin sejati…!


Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yang diganggu,

Lelaki akan kata :- Hm.. Taktik nak ngorat le tu…


Kalau perempuan cantik dapat Lelaki hensem,

Lelaki akan kata :- Ok la…. Bagai pinang di belah dua..


Kalau perempuan tak cantik dapat Lelaki hensem,

Lelaki akan kata :- Kesian.. mesti dah kena bomoh lelaki tu!


Kalau perempuan cantik ditinggal kekasih,

Lelaki akan kata :- Buta kayu betul mamat tu….


Kalau perempuan tak cantik ditinggal kekasih,

Lelaki akan kata :- Patut pun kena reject…


Kalau perempuan cantik penyayang dgn binatang,

Lelaki akan cakap :- Perasaannya halus…penuh dgn kasih sayang..


Kalau perempuan tak cantik penyayang dgn binatang,

Lelaki akan cakap :- Sesama makhluk harus saling menyayangi…


Kalau perempuan cantik bawa BMW,

Lelaki akan cakap :- Ntah dato' mana bela ni….


Kalau perempuan tak cantik bawa BMW,

Lelaki akan cakap :- Mesti anak org kaya ni…..


Kalau perempuan cantik tak mau bergambar,

Lelaki akan cakap :- Pasti takut kalau2 gambarnya tersebar..


Kalau perempuan tak cantik tak mau bergambar,

Lelaki akan kata :- Sedar pun diri tu…


Kalau perempuan cantik menuang air ke gelas lelaki,

Lelaki akan cakap :- Wah.. caring sungguh….


Kalau perempuan tak cantik menuang air ke gelas lelaki,

Lelaki akan cakap :- Eleh, nak tunjuk caring le tu….


Kalau perempuan cantik bersedih hati,

Lelaki akan cakap :- Don't worry, i will make u happy forever..


Kalau perempuan tak cantik bersedih hati,

Lelaki akan kata :- Sikit2 nak nangis!! Gembeng! mengada2…


kalau perempuan cantik masak,

Lelaki akan kata :- Dah la lawa, pandai masak pulak tu…


Kalau perempuan tak cantik masak,

Lelaki akan cakap :- Ntah sedap ke tak masakan dia tu…


Kalau perempuan cantik main2 miss call,

Lelaki akan kata :- Takpe, rindu la tu…


Kalau perempuan tak cantik main2 miss call,

Lelaki akan cakap :- Ko ni takde keja lain ke…? sibuk ni tau tak..?


Kalau perempuan cantik hantar2 email,

Lelaki akan kata :- Sukenya….


Kalau perempuan tak cantik hantar2 email,

Lelaki akan cakap :- Asyik2 email dia… boring!!


---------------

Bukankah dunia ini sungguh tidak adil.:). Itu bahagian perempuan. bagaimana kalau anda baca pula keadaannya bagi  lelaki hensem dengan lelaki tidak hensem.?

5 Perihal Meyimpan Janggut

Orang Amerika dan Eropah, mereka telah mencuba mengkaji agama Islam dengan lebih dalam, termasuk janggut yang biasa disimpan ulama2 muslim.
Hasil dari kajian mereka, adalah :

1. Janggot secara semulajadi mengawal kandungan minyak di wajah

2. Jika tumbuh 1 helai janggot, maka disekelilingnya akan tumbuh janggot yang lebih halus

3. Dalam 1 helai janggot, menyerap lebih dari satu unsur yang boleh menyebabkan wajah terlihat kusam

4. Jika janggot tersebut dicukur, maka perlu waktu yang lama untuk menumbuhkannya secara sendiri

5. Hal terakhir yang masih diteliti dan belum diputuskan, sifat dan perangai orang yang memiliki janggot akan lebih bijaksana dan cerdik di dalam membuat keputusan.



Sabda Rasulullah SAW dalam hal ini :

”Cukurlah kumis dan peliharalah janggot.”

(HR. Muslim)

FAKTA CINTA

1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya
    hanya ada kamu satu-satunya.


2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap
     menjadi impiannya.


3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu
    merasa berat badan kamu sudah bertambah.


4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.



5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari Minggu’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain
    lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang
    berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.


6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon
    untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.


7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu
     sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat
     bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.


8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa
    pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau
    tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.


9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia
    ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.


10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon
      untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.


11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan
      mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.


12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi
      baginya barang itu sangat istimewa.


13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung.
      Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.


14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.



15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran
       yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh
       di mata, jauh di hati?’


16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.


17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau
      mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.


18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika
      kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.


19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!.
      bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar
      mana permintaan mu.


20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS
      dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas
      dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.


21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari
      kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.


22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak
      pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.


23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin
      mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu,
      kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

MASUK SYURGA KERANA BULU MATA



Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah,
“Tidak demi langit dan bumi,sungguh tidak benar. saya tak pernah melakukan perkara itu…”
“Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul² telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa”
Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg ada. Kemudian dia pun menyanggah, “mana saksi2 yg engkau maksudkan? disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja.”
Jawab malaikat, “Inilah saksi-saksimu…”
Tiba-tiba mata berbicara,“Saya yang memandang,”
disusuli dengan telinga,“Saya yang mendengar perkara itu”
Hidung pun tidak ketinggalan,“Saya yang mencium”
Bibir pun mengaku dengan slumbernye,“Saya yang merayu”
Lidah menambah dengan berani,“Saya yang menjilat dan menghisap”
Tangan tanpa malu meneruskan,“Saya yang meraba dan meramas”
Kaki pula menyusul,“Saya yang berjalan dan berlari semasa itu”
“Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu,” ujar malaikat. Orang tersebut x dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke dalam neraka jahannam.. Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi, ” Saya pun ingin mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini.”
Malaikat menjawab dengan tenang,“Silakan wahai bulu mata”
“Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seora ng hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”

Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:

“Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata..”


Jumlah Penduduk Malaysia 2010

Jumlah penduduk Malaysia dijangka mencecah 28.9 juta orang pada tahun ini berdasarkan kadar pertumbuhan kira-kira 2.1 peratus pada setiap tahun.
Ketua Perangkawan Jabatan Perangkaan, Datuk Wan Ramlah Wan Abd. Raof berkata, jumlah penduduk tahun lalu meningkat 1.54 peratus iaitu daripada 27.7 juta pada tahun 2008 kepada 28.2 juta orang.
”Orang Melayu kekal dengan kaum paling banyak iaitu 66.7 peratus diikuti Cina 24.6 peratus dan India 7.4 peratus,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Pejabat Operasi Jabatan Perangkaan Negeri Selangor di Wisma Wan Asia di sini hari ini.
Pada masa sama, katanya, kaum lain iaitu bumiputera Sabah dan Sarawak adalah sebanyak 1.3 peratus.
”Selangor kekal dengan jumlah penduduk paling ramai di negara ini iaitu 5.2 juta orang diikuti Johor seramai 3.4 juta orang dan Sabah sebanyak 3.2 juta orang pada tahun lalu,” katanya.
Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Perangkawan (Program Sosial/ Demografi), Ismail Yusoff; Timbalan Ketua Perangkawan (Program Ekonomi), Dr. Abdul Rahman Hasan dan Pengarah Jabatan Perangkaan Selangor, Ibrahim Jantan.
Menurut Wan Ramlah, kadar pertumbuhan 2.1 peratus pada setiap tahun adalah sihat dan bukan satu keadaan yang mendadak.
Dalam pada itu, beliau memberitahu, jabatan berkenaan kini mempunyai 10 pejabat operasi di seluruh negara termasuk di Kajang.
”Tujuan pejabat operasi ini ialah mempercepat dan memudahkan penyeliaan serta mengurangkan kos operasi penyiasatan,” katanya.
Mengulas bajet jabatan itu yang dikurangkan 30 peratus tahun ini, katanya, ia akan memastikan langkah penjimatan dilakukan dengan berkesan supaya perbelanjaan digunakan secara berhemah.
Beliau berkata, pihaknya akan menggunakan teknologi terkini seperti e-survey dan e-mel bagi membantu penjimatan perbelanjaan jabatan tersebut.
- UTUSAN

Kisah melihat Allah ..





Dari Abu Dzar r.a katanya: “Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Adakah anda melihat Allah?” Jawab baginda: “Dia Maha Cahaya, bagaimana aku dapat melihatnya?”
(Muslim)

Huraian:
Terkadang manusia merasa bahawa matanya dapat melihat segala-galanya dan lupa bahawa mata itu terbatas dan amat peka untuk mengalami kerosakan. Seperti Bani Israil yang pernah meminta syarat untuk beriman kepada Allah dan rasul-Nya.


“Dan ingatlah , ketika kamu berkata : “Hai Musa, kami tidak akan beriman kepada mu sebelum kami melihat Allah dengan terang , kerana itu kamu disambar halilintar, sedang kamu menyaksikannya (al-Baqarah : 55) Nabi Musa pula pernah meminta kepada Allah. “Berkatalah Musa : Wahai Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku (Zat-Mu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatmu” Allah berfirman :” Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihat Ku, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka jika ia tetap berada pada tempatnya (seperti sediakala) nescaya engkau akan dapat melihat Ku .” Tatkala Allah (menzahirkan kebesaran-Nya) kepada gunung itu, (maka), “Tajalli-Nya” menjadikan gunung itu hancur lebur dan Musa pun jatuh pengsan. 

Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata :” Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku) aku bertaubat kepada-Mu dan akulah orang yang pertama beriman pada zamanku.” (al- A’raaf :143) 

Semoga kita dapat menggunakan mata kita ini untuk mengakui Kebesaran dan Kekuasaan Pencipta.

INSYALLAH...AMIN


Cara Mengikat tali Leher

Ni beberapa cara untuk mengikat Tali Leher






Lepas tengok-tengok, aku rasa aku guna cara ke-3 .."The Windsor"

KENAPA JURURAWAT CANTIK ..?

Bila sebut jururawat, atau nurse terbayang seorang perempuan dengan wajah yang cantik, muka yang manis dengan senyuman yang menawan. Terbayang semuanya muda² belaka. Walaupun sebenarnya jururawat ramai je yang sudah berusia..:)

(Aku blurkan muka sebab tak best pula ambil gambar yang mungkin persendirian ni. )
(Kredit: google)

Pernahkah anda terpikir, kenapa jururawat cantik.? Kerana jururawat tidak seperti pramugari yang syarat hendak masuk perlu cantik dan menarik. Jururawat lebih umum dan seseorang masuk bidang kejururawatan bukan disebabkan kecantikan semata-mata.

Jadi disini aku huraikan sedikit point² yang aku terpikir, kenapa jururawat nampak cantik.:)


1. Jururawat bekerja ditempat ber'aircond'.

Bekerja di kawasan berhawa dingin semestinya tidak sama kalau bekerja di kawasan yang terdedah dengan cahaya matahari ataupun bekerja di kedai² makan. Keadaan yang dingin juga mempengaruhi kecantikan seseorang. Suhu yang dingin secara tidak langsung akan mengurangkan masalah² seperti minyak di muka. So mereka berkerja di persekitaran yang baik tubuh badan, tetapi juga untuk muka mereka..:)


2. Persekitaran yang bersih.

Persekitaran juga mempengaruhi kecantikan. Cuba bayang jika orang seperti jururawat bekerja di bengkel. Comot juga mereka nanti. Oleh itu, apabila mereka bekerja di persekitaran yang bersih, secara tidak langsung keadaan mereka sentiasa bersih. Cadar, sarung bantal, meja, kerusi, dan lain² semuanya bersih. Anda juga semestinya tahu perkaitan kebersihan dan kecantikan kan.:)


3. Persekitaran yang tenang.

Apabila bekerja di persekitaran yang tenang, ia dapat mempengaruhi emosi. Tekanan juga tidak banyak seperti bekerja di tempat² lain. Mungkin tekanan sekali sekala jika ada kes kecemasan. Jadi apabila bekerja di tempat yang tenang, jiwa akan rasa aman, muka akan jarang berkerut, selalu tersenyum, dan diri berasa tenang. Mereka kelihatan cantik kerana jarang nampak mereka marah² atau berada dalam keadaan tertekan seperti kerja² lain.


4. Mereka tahu aspek kesihatan.

Mereka jururawat, sudah tentu mereka tahu apa yang ok dan tidak ok. Boleh dikatakan pengetahuan mereka berkaitan kesihatan adalah lebih baik berbanding kita orang biasa. Mereka mungkin tahu sesuatu perkara baik atau tidak berdasarkan penjelasan saintifik, bukan hanya dengar² cakap orang. Jadi mereka tahu apa yang baik untuk kesihatan kulit, muka, tubuh badan dan lain².


5. Pakaian seragam.

Percaya atau tidak, pakaian seragam yang dipakai jururawat menampakkan mereka lebih cantik.?.:)Pakaian yang mereka pakai menampakkan mereka lebih kemas. Dan ditambah lagi dengan pakaian mereka yang berwarna putih, semangnya menampakkan lagi kesucian mereka..cuba bayang jururawat pakai baju kurung yang pelbagai warna, kan kurang cantik berbanding pakai baju seragam berwarna putih.. Jadi pakaian mereka sebenarnya mempengaruhi penampilan mereka untuk nampak lebih cantik, anggun dan kemas.


6. Dah mereka memang cantik. Hendak buat macam mana.:)

Ini memang tidak dapat disangkal lagi. Jika sememangnya sebelum mereka masuk jururawat lagi, mereka sudah cantik, semestinya apabila mereka masuk jururawat akan kekal cantik dan bertambah cantik.:). Untuk point ini, point² di atas menambahkan seri mereka selain sememangnya mereka adalah seorang yang memang cantik.:). Hendak buat macam mana kan.:)



------------------------------------

Point² yang aku lemparkan di atas adalah berdasarkan apa yang aku pikirkan semata². Dan aku tidak terlibat secara langsung dengan bidang kejururawatan..:). Mungkin anda ada buah pikiran yang lain.?.:) Dan aku rasa kalau ada jururawat yang baca, apa kata bagitahu buah pikiran korang betul atau tidak apa yang aku pikirkan ini.he3.

Dan satu lagi, perempuan dengan kerjaya sebagai jururawat adalah salah satu pilihan kegemaran bagi lelaki untuk dijadikan isteri.. Betul atau tidak.?. Orang laki cuba bagitahu sikit.ha3.

p/s: Tengok muka jururawat dengan muka cantik,senyuman menawan dan suara gemersik, kesakitan berkurangan separuh..:). 


Jangan buat² sakit sudah la ye.ha3

Putus Cinta.? Anda Perlu Baca Entri Ini.

Terputusnya suatu hubungan adalah sesuatu yang memeritkan, samada kepada sebelah pihak atau kepada kedua-duanya sekali. Mungkin setelah sekian lama menjalinkan hubungan sebagai sepasang kekasih, tiba suatu ketika hubungan ini tidak dapat diselamatkan lagi.



Untuk entri ini, aku buat untuk keadaan di mana apabila anda putus cinta, dan tiada tanda-tanda si dia akan kembali kepada anda. Mungkin si dia sudah ada orang lain ataupun si dia memang tidak mahukan anda lagi. Jika anda yang memutuskan hubungan, mungkin tidak separah dengan orang yang menerima keadaan 'diputuskan'.

Si dia sudah tidak kembali kepada anda.. Anda kecewa.. Jadi apa yang perlu anda lakukan/pikir/bertindak.?

Jadi kali ini aku bawakan beberapa point dari pendapat dan pandangan aku sendiri. Jika anda ada pendapat lain, boleh bagitahu di ruangan komen untuk kita bertukar pendapat.

Berikut point² yang aku pikirkan.



1. Simpan sementara gambar si dia

Mungkin bagi anda idea ini seperti 'idea gila' kerana akan membangkitkan perasaan rindu. Tetapi pikirkan seperti ini. Jika hari ini anda bersamanya, selepas ini anda tidak lagi berpeluang untuk menatap/bercakap/berbual. apa akan terjadi jika anda terasa begitu memerlukan si dia sedangkan si dia sudahpun bersama orang lain.?

Tengok gambar. Itu dapat mengurangkan sedikit kepedihan yang tersarang di hati anda. Tidak perlu anda tatap gambar tiap² hari, just simpan buat sementara sehingga luka di hati perlahan-lahan sembuh. Nanti ada suatu ketika anda rasa anda sudah agak ok, dan tidak perlu menatap gambar kerana ingatan anda kepada si dia sudah makin pudar, pada masa itu anda boleh buang atau delete gambar yang ada dalam pc anda.


2. Jangan dengar/menyanyi lagu jiwang

Jika bercinta, perasaan gembira dan bahagia akan anda lalui. Anda boleh mendengar/karaoke lagu² yang best². Tetapi jika anda putus cinta, sebolehnya elakkan daripada mendengar, apatah lagi menyanyi lagi yang berkaitan putus cinta.

Mungkin bagi anda itu untuk meluahkan kepedihan dalam diri anda, tetapi sebenarnya apa yang anda dengar/nyanyi akan membangkitkan rasa rindu kepada orang yang tiada di sisi anda. Dan percaya atau tidak, jika sebelum putus cinta anda tidak begitu kisah dengan lirik lagu, tetapi apabila putus cinta anda begitu mengambil berat dengan lirik lagu.

3. Cari kawan yang berlainan jantina

Cari kawan berlainan jantina, ataupun jika sudah ada lagi bagus. Cari kawan, bukan mencari pengganti dirinya. Anda boleh cari pengganti si dia jika hubungan anda sudah lam terputus, tetapi jika hubungan anda baru sahaja terputus, cari kawan berlainan jantina untuk meluahkan apa yang anda rasa. Kerana meluahkan perasaan adalah berbeza antara sama jantina dengan berbeza jantina.

Kadang ada yang tersilap terlalu awal untuk menerima orang lain dalamm hidup selepas terputus hubungan. Dapat cepat menjalin hubungan selepas putus cinta, bukan menunjukkan anda power, tetapi lebih kepada keputusan yang tergesa² untuk mengisi kekosongan di hati anda. Anda boleh tersilap pilihan jika pilihan yang anda buat adalah berdasarkan emosi, bukan pikiran anda dalam keadaan stabil.
Jadi jika anda baru putus cinta, cari kawan yang berlainan jantina untuk anda luahkan apa yang terbuku di hati anda.


4. Think : Dia bukan untuk aku..

Si dia curang, anda baik. Secara logiknya adakah si dia layak untuk anda.?. Tidak.
Peluang boleh diberi, setiap orang layak di beri peluang termasuk diri anda. Tetapi jika pasangan anda sudah curang, contohnya hingga melakukan hubungan seks dengan orang lain. Adakah anda pikir dia layak untuk anda.?

Kerana, jika seseorang pernah curang, pasangan yang akan bersamanya akan mengingati apa yang telah dilakukan olehnya sehingga akhir hayatnya. Lagi² kalau curang hingga melibatkan hubungan badan. Jadi pikir, jika dia dari awal² lagi sudah begitu, adakah anda hendak bersamanya.?


5. This is your life.

Inilah hidup anda. Hadapinya. Anda tidak boleh pikir hidup anda sentiasa seronok, gembira. Anda tahu hidup kita seperti roda, anda kala kita di atas, ada kala kita di bawah. Anda pernah berada di atas, dan sekarang adalah masa anda untuk berada di bawah.

Anda pikir keadaan anda teruk? Ada lagi yang lebih teruk daripada apa yang anda hadapai, putus cinta. Ada yang dipukul, ada yang disimbah asid, ada yang dikurung,. Tetapi ramai sahaja daripada mereka yang bangkit untuk jadi orang yang bagus.

Jadi anda putus cinta, anda hendak menyesali hidup anda.? NO.
banyak lagi rintangan dalam hidup yang perlu anda hadapi..
Jika anda berjaya harungi salah satu cabaran hidup ini, anda sudah boleh katakan kepada diri anda, anda memang tahu untuk kendalikan hidup anda sendiri.

-------------------------------

Apabila putus cinta, antara perasaan yang anda akan hadapi adalah anda akan rasa berdendam. Bukan setakat berdendam kepada si dia, tetapi anda akan berasa berdendam kepada semua orang yang sejantina dengannya.. Perasaan itu boleh aku katakan 'normal' pada mulanya kerana kita adalah manusia, tetapi jangan terus terbawa-bawa dengan perasaan anda itu.

Tidak kira lelaki atau perempuan, perasaan dendam dan kecewa akan terbit dikala hubungan terputus. Yang penting bagaimana anda uruskan perasaan dan diri anda. Jangan jadi seperti si dia, yang tidak pandai menghargai anda. Suatu hari anda akan jumpa seseorang yang akan menghargai anda seperti mana anda pernah menghargai orang lain. What goes around, comes around.

Masa akan menentukannya.
This is your life.
Hadapinya..


kredit : unwanted

Kisah wanita muslim di US



Kisah ini berlaku kepada seorang wanita muslim dari Malaysia yang bekerja di US. Gadis ini sangat cantik rupa paras dan bentuk badannya juga sempurna. Tetapi dia sentiasa taat kepada Allah swt, berpakaian sopan, menutup aurat dengan 'sempurna' dan memiliki akhlak yang baik.

Pada suatu malam, gadis ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia telah tersilap dengan melalui jalan yang singkat untuk pulang di atas sebab-sebab tertentu. Laluan yang pilih itu pula agak tersorok dan kebetulan, tidak ramai orang yang lalu lalang pada masa itu.

Kerana malam yang lewat dan keadaan yang sunyi, laluan itu agak gelap dan keadaannya agak menyeramkan. Ini membuatkan gadis itu agak gelisah dan berasa takut kerana berjalan sendirian.

Tiba-tiba gadis itu ternampak ada seorang lelaki kulit putih berbangsa Amerika sedang bersandar di dinding di tepi lorong itu. Gadis itu menjadi semakin takut dan berasa tidak sedap hati. Tetapi, apa yang boleh dilakukan hanyalah berdoa kepada Allah, memohon keselamatan atas dirinya. Gadis itu pun berdoa dan membaca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah swt membantunya di saat itu.

Semasa melepasi lelaki yang bersandar itu, dia sempat menoleh dan sempat mengecam wajah lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan gadis itu selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, gadis itu terbaca dalam akhbar tempatan Amerika berkenaan seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali di kawasan yang dilaluinya semalam. Masa kejadian pula hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Seteleh menatap wajah perogol yang dipaparkan, gadis itu yakin bahawa perogol tersebut adalah lelaki kulit putih yang dijumpainya semalam.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan membuat aduan. Gadis itu dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, pihak polis juga mendapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol bersiri yang amat dikehendaki.

Namun, gadis itu berasa amat hairan kerana perogol itu tidak menjadikannya mangsa. Padahal dia keseorangan pada masa itu dan sebaliknya perogol itu memilih perempuan yang lalu selepas dia. Gadis itu ingin sangat mengetahui akan sebabnya. Oleh itu, dia meminta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain.

Dia pun bertanya kepada perogol itu :
Why don't you do anything to me on that night even though you know that I'm alone ?
Mengapa kamu tidak melakukan apa-apa terhadap saya pada malam tersebut sedangkan kamu tahu saya sedang berjalan bersendirian ?

Perogol tu menjawab :
No, you are not alone ! That night I saw two young man walking with you.
One on your right side and the other one was by your left side.
If you were alone of course you will be my victim
Tidak, kamu tidak bersendirian. Malam itu saya nampak dua lelaki muda berjalan bersama kamu. Seorang di sebelah kanan dan seorang lagi di sebelah kiri kamu. Jika bersendirian sudah tentu kamu yang akan menjadi mangsa saya kerana kamu yang saya jumpai lebih dahulu

Wanita itu berasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Setelah berfikir sejenak, dia pun faham akan apa yang telah terjadi. Dia pun bersyukur ke hadrat Allah, mungkin Allah memeliharanya pada malam itu kerana dia telah berdoa memohon perlindungan daripada Allah swt dan juga kerana berkat bacaan ayat Kursi.

Mendisable Menu Klik Kanan Pada Desktop

Mendisable Menu Klik Kanan Pada Desktop. Untuk mengisi kekosongan postingan, pada kesempatan ini, Tips dan Trik Komputer akan mengetengahkan tips seputar regedit, yaitu cara mendisable menu klik kanan (context menu) pada desktop. Dengan tips ini, seorang user yang melakukan klik kanan pada desktop tidak akan dapat mendapatkan context menu. Yang tertarik, silakan ikuti tipsnya berikut ini.
Langkah-langkahnya adalah sebagai berikut. Untuk mencegah hal-hal yang tidak diinginkan, lakukan backup registry terlebih dahulu.
Pertama, jalankan regedit.
Kedua, masuk ke HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ Explorer
Ketiga, pada folder “Explorer” tambahkan DWORD Value, dengan cara klik kanan kemudian pilih [New]>[Key]>[DWORD Value] kemudian beri nama NoViewContextMenu.
Keempat, klik double pada DWORD tersebut sehingga muncul jendela “Edit DWORD Value”, seperti di bawah ini.
Kelima, ketikkan angka 1 pada bagian value data-nya.
Keenam, kemudian klik OK.
Ketujuh, restart komputer.
Kedelapan, sekarang cobalah untuk melakukan klik kanan pada desktop dan pastikan kita sudah mendapatkan hasilnya.
Selamat Mencoba!!!

Kitab al-Quran 500 tahun


KITAB al-Quran berusia sekitar 500 tahun disimpan dalam Perpustakaan John Rylands di Manchester, Britain.

LONDON - Satu manuskrip antara naskhah al-Quran paling penting dan jarang dilihat di dunia akan dipamerkan di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.
Kitab suci tulisan tangan itu yang dianggarkan berusia sekitar 500 tahun, amat berharga dan rapuh sehinggakan para ilmuwan tidak dapat meletakkannya untuk dipamerkan.
Setiap helaian daripada 470 muka surat kitab itu yang berukuran 88x60 sentimeter, menyamai saiz skrin televisyen plasma besar dan ia disimpang di Perpustakaan John Rylands, Universiti Manchester, Britain.
Kini, pakar-pakar di perpustakaan berkenaan menggunakan teknologi digital untuk merakamkan setiap muka surat dan menyiarkan kitab suci itu di Internet bagi membolehkan para ilmuwan dan pelajar mengkajinya.
Kitab al-Quran itu dipercayai berasal dari perpustakaan Kansuh al-Ghuri, Kaherah, Mesir dan disimpan pada zaman dinastik terakhir Mamluk.
Ia dibeli oleh pihak pengurusan Perpustakaan John Rylands pada 1901 sebagai sebahagian daripada koleksi artifak Earls of Crawford. - Kosmo

Asal usul simbol IT

1. Butang power ON/OFF

Simbol ini pada mulanya digunakan pada perang dunia 2 sebagai isyarat.Garisan menegak melambangkan angka “1″ yang ertinya hidup atau on, dan bulatan melambangkan angka “0″ yang ertinya mati atau off. Sementara bulatan yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.

2. Simbol Bluetooth

Simbol yang satu ini sudah tidak asing lagi buat mereka yang hobinya transfer data dari satu peranti ke peranti yang lain. Oleh kerana suka buah blueberry, raja Denmark ke-10, Harald Blatand mewarnakan salah satu giginya dengan warna biru.
Dan oleh kerana bluetooth yang pertama bentuknya seakan dengan gigi raja tersebut, ia digunakan yang melambangkan Raja Harald sebagai simbolnya.
3. Simbol ‘Play’

Belum ada kisah yang jelas kenapa segitiga digunakan sebagai lambang ‘play’.Yang pastinya, segitiga dianggap menjadi simbol penunjuk arah yang paling mudah dibaca. Keadaannya yang mengarah ke kanan mengingatkan kita pada arah jalan pita rakaman (kaset).
4. Simbol USB.

Lambang tongkat sakti menginspirasi simbol USB sebagai connector yang boleh menghubungkan dengan apa pun. Tiga hujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga bidang, kotak, segitiga, dan bulatan seperti menegaskan USB adalah connector yang serba boleh.
5. Simbol @ (at)

Sebelum ada mesin cetak, penerbit perlu menulis tangan setiap naskah yang diterbitkan. Mereka menyingkatkan perkataan “at”, dengan simbol “t” yang melilit “a”. Maka jadilah simbol ini.

Himpunan kata-kata motivasi

Himpunan kata-kata motivasi




1. Bimbang Pada Perkara Yang Sepatutnya

Janganlah bimbang
hal-hal yang tidak dapat anda lakukan.
Bimbangkanlah perkara-perkara yang sepatutnya
boleh anda lakukan
tapi yang tidak akan anda lakukan.
Lihatlah,
Hampir semua masalah hidup kita
berasal dari hal-hal yang seharusnya
kita lakukan, tapi yang kita tangguh.
Dan lihatlah lebih jauh,
Walaupun kita sudah menyedarinya,
kita masih tetap gemar bertangguh…
Sampai bila ya..?

2. Hormati diri sendiri

Orang lain boleh saja
memandang rendah kepada anda sekarang,
tapi anda – tidak boleh.
Jadi orang pertama yang
menghormati diri anda sendiri.
Kebesaran yang mungkin anda capai
sangat bergantung kepada besarnya
hormat yang anda berikan kepada diri sendiri.
Kerana dengan itulah,
Tuhan Yang Maha Besar
menyesuaikan hormatNya kepada anda.
Jika anda layak untuk untuk menjadi raja,
Anda akan dijadikanNya

3. Anda optimis atau pesimis?

Seorang yang optimis
hanya punya satu kebimbangan,
iaitu dia tidak cukup menyiapkan diri
bagi cabaran yang lebih besar
di masa depan.
Sedangkan seorang yang pesimis
mempunyai lebih banyak alasan
untuk berkecil hati,
bahkan mengenai perkara-perkara
yang sebenarnya berpotensi lebih baik.
Anda mungkin tidak tahu
apakah anda optimis atau tidak,
tetapi jika wajah anda ceria
dan tubuh anda cergas dan bersemangat,
Anda seorang optimis.

4. Saling membantu

Seorang ayah meminta anak kecilnya
mengalih pokok kecil yang tumbang
Si anak mengeluh bahawa dia tak mungkin kuat
Ayah memaksa
Anak mencuba, gagal, mengeluh
Ayah memaksa lagi
Anak cuba lagi, lalu menyerah
Anakku, sudahkah kau gunakan semua kekuatanmu?
Sudah!
Belum. Anda belum minta tolong ayah
Maka,
Jadilah peribadi yang saling membantu
dan berdoalah agar engkau mudah dibantu Tuhan.

Ikat tali kasut yang kreatif

Ikat tali kasut yang kreatif

Bosan ikat tali kasut yang biasa kita belajar sejak kecil iaitu ikat reben? Di bawah ni ialah fesyen-fesyen lain mengikat tali kasut yang kreatif dan nampak lebih ‘cool’.
Step by step takde jadi jika siapa yang nak tiru tu faham-faham sendiri la dengan melihat perbezaan pada warna tali kasut di bawah.













LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...