Click Here

Followers

BLOG

Alert (14) Announcment (15) Blogger (8) Cerita Lawak (25) events (2) Fakta Number (16) Girls (4) Gosip (2) Huhu (6) Info (23) Internet n komputer (14) Kids (3) On Cinta (13) Pengetahuan Am (12) Renungan (59) Solat (7) Tips (16)

Renungan Sempena Hari Ibu


Orang kata aku lahir dari perut Ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. Ibu
Bila lapar, yang suapkan aku.. Ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. Ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Ma!
Bila bangun tidur, aku cari.. Ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang.. Ibu
Bila nak bermanja, aku dekati.. Ibu
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.. Ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.. Ibu
Bila nakal, yang memarahi aku.. Ibu
Bila merajuk, yang memujukku cuma.. Ibu
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.. Ibu
Bila takut, yang tenangkan aku.. Ibu
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.. Ibu

Aku selalu teringatkan.. Ibu
Bila sedih, aku mesti telefon.. Ibu
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.. Ibu
Bila bengang, aku suka luah pada.. Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu!”
Bila sakit, orang paling risau adalah.. Ibu
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.. Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu.. Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku.. Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.. Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin, Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.. Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok, aku cari.. Pasanganku
Bila sedih, aku cari.. Ibu
Bila berjaya, aku ceritakan pada.. Pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada.. Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat.. Pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat.. Ibu
Bila nak bercuti, aku bawa.. Pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.. Ibu
Bila sambut valentine, Aku hadiahi bunga pada.. Pasanganku
Bila sambut hari ibu, aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu aku ingat.. Pasanganku
Selalu Ibu ingat kat aku
Bila-bila aku akan telefon.. Pasanganku
Entah bila, aku nak telefon.. Ibu
Selalu aku belikan hadiah untuk.. Pasanganku
Entah bila, aku nak belikan hadiah untuk.. Ibu

Renungkan:
“Kalau kamu sudah habis belajar dan berkerja, bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu bukan nak banyak, lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”. Berderai air mata aku. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada. Aku tidak berkesempatan lagi, bukan lima puluh ringgit, lima puluh sen pun tidak sempat aku kirimkan! Hanya yang termampu Al-Fatihah, Al-Fatihah, Al-Fatihah.

Al-Fatihah juga kepada saudara-saudaraku yang telah kehilangan Ibu tercinta. Kasihnya ibu membawa ke syurga.

KELAPARAN


suatu pagi yang hening...saya dan beberapa orang teman bersarapan di tempat biasa
(selera kuburan)...sedang enak menikmati sarapan...tiba tiba seorang daripada teman saya ketawa dan tawa nya saya kira amat menghiburkan...lalu dengan penuh persoalan,saya menyoal teman saya tadi...

saya: kenapa???

teman saya:aku ternampak semut sedang menggigit jarinya sendiri....

saya dan teman yang lain turut tertawa...dan tawa kami sangat lepas...untuk apa kami tertawa...saya pun kurang pasti tetapi yang pasti nya saya sangat lapar ketika itu...lalu membiarkan semut tadi dengan gelagatnya....

FINAL EXAM

kenalan saya (aku,saya dan beta) meminta saya untuk memaparkan gambar ini untuk kalian semua...dan saya kira belum terlambat untuk mengucapkan selamat menduduki peperiksaan akhir biarpun kala ini telah memasuki minggu kedua....lalu pemadam itu menjadi teman saya ketika saya memerlukan nya...

Surat Aduan Ishak Untuk Celcom



Saya Ishak Bin Ismail ingin menyampaikan satu rahsiah rasiah kepada encik. Saya pernah melihat budak sekolah SSA iaitu Sekolah Sultan Alauddin di Bukit Besar. Saya melihat bukan dari mulut orang tetapi dari saya sendiri. Nama yg saya sebut ini encik tolong tahan dia kerana dia pernah berbuat macam-macam kes.
Nama yang pertama: Amyrul Bin Azmi dia pernah minom arak, mencuri motosikal dan bayak lagi.
Nama yg kedua : Sallehhuddin Bin sapeye, dia pernah melakukan perkara yang sama dengan Amyrul.
Nama yg ketiga : Faizal Bin Rahman dia pernah merogol, mencuri kereta dan merompak.
Nama yg keempat: Rafi Bin Rahman dia pernah merogol, mencuri lori dan memukul kereta saya sehingga pecah.
Itu saja yg saya tahu. Saya akan bayar RM1juta kalau encik ikut perintah saya mereka semua dari kelas satu UKM. Encik jangan bagi tahu yang saya yg bagi tahu encik!!!
Setika surat ini sampai ke tangan encik, encik tolong pergi sekarang itu jugak ok.
Dari Ishak Bin Ismail Kepada: encik

SAYA BORING

Ramai kenalan saya menyuruh saya untuk tampil sebagai seorang yang dikenali dan bukannya sebagai seorang penyamaran...sebagai seorg yang sedang cuba berjinak jinak dengan kamen rider, saya sukakan identiti yang tidak diketahui...sebagai contoh batman dan bruce wayne, peter parker dan spiderman, harry osborne dan junior goblin, dan seangkatan superhero yang lain...dan jika saya diberi peluang...mungkin saya akan menjadi diri saya sendiri sebagaimana harry potter...dan ketika ini saya sangat boring...lalu komik itu menjadi bahan tatapan saya....

CARoscope


Don’t read horoscope. They are rubbish. There’s another method to learn about other people characteristics ? by reading my CARoscope.

1.Perodua MyVi ?You are kind of person who can easily be influenced by yourfriends. Plus, you are energetic and young. But, if you are 50’s and drivingthis car, it is a sign of mid-life crisis.

2.Naza Citra ?You don’t really care about current fuel price.

3.Proton Perdana V6 ?Err..Are you a government servant?

4.Proton Saga BLM ?You are a great family guy and loves to travel with yourfamily. If you are female, it’s a sign that you have a lot of shoes (in theboot)

5.Proton Satria Neo ?You want to be cool but you don’t have enough money for it.

6.Naza Bestari ?You think you are different and unique but you are not.

7.Perodua Kenari ?You are kind of person who hates Perodua Myvi just because yourenemy owned it.

8.Toyota Avanza ?No, no. You don’t have to tell me about your age. I know yourare 45 years old and your fifth child is 9 years old.

9.Toyota Prius ?You got some money and a smaller brain too.

10.Proton Savvy ?You are a gay......!!

MEMANCING HOBI SAYA


Saya suka tengok gambar ini....kerana apa...sebabnya ramai kenalan saya memegang beg plastik uniKL....sebab itu, saya jadikan gambar ini sebagai wallpaper komputer saya dan memang hobi saya suka memancing...kadang kadang mencanting batik juga....

SAYA SUKA TIDUR


' saya suka tidur '
seorang budak datang mendekati saya...ketika itu saya sedang menikmati minum petang saya bersama dengan beberapa orang kenalan. tanpa dipelawa budak tadi duduk disebelah saya dan senyum kepada saya...saya agak kaget untuk seketika kerana budak tersebut diluar kenalan minda saya. tanpa segan silu budak tadi menyapa saya...sebagai seorang yang terdidik dengan didikan didikan moral yang tinggi, saya membalas sapaan budak tadi dengan hati yang tenang dan ikhlas...agak lama kami berbual...dari satu topik ke satu topik...dari hal hal yang remeh ke hal hal yang agak berat untuk dibicarakan oleh seorang budak...isu politik dan pemanasan global juga turut dikupas dengan berkesan oleh budak itu....
pada mulanya, saya agak terkamjat bila budak tadi petah menyusun kata kata. kenalan kenalan saya juga agak berperasaan seperti saya bilamana saya melihat riak wajah mereka yang agak kurang manis...memang tidak dinafikan lagi budak ini memang bijak dan ' saya suka tidur '

PPIM dakwa pam laju keluarkan sedikit minyak



SEORANG pembeli termenung melihat dua botol petrol yang sama harga tetapi kandungan sukatannya berbeza yang dibeli dari dua buah stesen minyak berlainan di Kuantan.

YTL Pasi Gudang. .
















Kasih seorang isteri..



MEK SOM sentiasa di sisi suaminya, Mohamad Othman yang 'tidur' sejak terbabit dalam kemalangan jalan raya empat tahun lalu.

Pesta Gawai n Kaamatan










male vs female


Duit

Seorang lelaki akan bayar 2 Hinggit untuk barang berharga 1 Hinggit yangdia perlukan.
Seorang perempuan akan bayar 1 Hinggit untuk barang berharga 2 Hinggit yangdia tak perlukan tapi ada sale….


Bilik Air

Lelaki biasanya ada maksima 5 barangdalam bilik air iaitu berus gigi, obatgigi, pisau cukur. Krim Pencukur dan Sabun (semua tu pon rembat kat Hotel)
Kadar purata barangan wanita dalambilik air adalah 37. Barang barang nihkorang tak kenal pon jadik takyah lahsenaraikan kat sini


Berhujah/Berdebat

Seorang pompuan memiliki kataputus/akhir dalam setiap perdebatan.
Apa apa yang lelaki katakan selepasitu akan di jadikan bahan permulaanperdebatan baru.

Kucing

Pompuan suka Kucing .
Lelaki kata dia suka kucing , tapi bila pompuan tak nampak disepaknya kucing tuh ahaksss….

Masa Depan

Seorang pompuan risaukan masa depannyasehingga dia mendapat suami
Seorang lelaki tak penah kesah risaukan masa depan dia hinggalah diadapat seorang isteri

Berjaya

Seorang lelaki yang berjaya adalahlelaki yang mampu membuat banyak duituntuk di belanjakan oleh isterinya
Seorang pompuan yang berjaya adalah pompuan yang berjaya memikat lelakiseperti di atas… ahaksss


Perkahwinan

Seorang Perempuan mengahwini seoranglelaki berharap dia akan berubah tapitak gak berubah ubah sampai ke tua…
Seorang lelaki berkahwin denganseorang pompuan berharap dia takkanberubah, malangnya semuanya berubah…mental dan fizikal ..


Kenapa orang bley berubah???


Kenapa org boleh berubah?napa org boleh berubah?knp perasaaan org leh berubah dlm waktu singkat?

[HARI NI]cakap suka, ckp miss u lah... ckp need u lah... asyik rindu lah...
[ESOK]ckp.. busy... x de kedit nak call.. kejar masa... ada hal penting lah...

[HARI NI]bila kita msg "hi, wat pe?", dia balas panjang2, "x de wat apa2, miss u.. asyik ingat kat u.. bila nak jumpa lagi... dah makan... saya rindu sampai x lalu makan... awak dah makan....."
[ESOK]bila kita msg "hi wat pe?", dia balas pendek2, "xde apa2", "x", "ye" dan "k lah, busy jap..."

[HARI NI]Kalau leh, nak duduk je depan muka kita... sampai kan tv ada depan mata pun xnak tgk... nak tgk muka, rindu katanya....
[ESOK]kalau leh, xnak pandang muka ni.. usah cakap pandang, baru lalu depan tv je dah tengking "oit, tepi ar... x nampak ke org nak tgk tv....". Bila kita datang dekat je... "apa dekat2 ni.. rimas ar..."

[HARI NI]kejap2 call, kejap2 msg... leh dikatakan, handphone asyik berbunyi je... sampai kawan cakap "kau ni operator telefon ke? asyik jawab call setiap saat?"... dan kita membalas dengan senyuman... "lover aku lah..."
[ESOK]usahkan kata 'miss col', msg pun x de... membuatkan kita setiap saat akan tgk2 handset, menunggu panggilan @ msg si dia.... sampai kawan cakap "sikit2 tgk hp, asal ngan handphone ko, rosak ke? senyap je..." dan kita akan tersenyum sambil x berkata apa2 sebab hati membara.

[HARI NI]wahh... kalau boleh... free sms yg 200 tu nak dihabiskan dlm masa sejam...
[ESOK]free sms 10 pun setahun nak abis.... tapi still main taip2 handset.. buat2 la hantar msg kat lover... ye la... kawan2 sume ada lover, kita x de... tapi dlm hati... sedihnya...

[HARI NI]kejap2 si dia msg... "selamat pagi", "selamat tgh hari", "sihat ke", "dah makan"
[ESOK]8, 9 msg kita hantar, belum tentu dia balas.

[HARI NI]kejap2 nak peluk... kejap2 nak pegang tangan... sambil si dia berkata "saya nak gengam awak erat, x nak awak lari dari pangkuan saya"
[ESOK]si dia berjalan mcm atlet negara... ke hadapan seribu batu... malah siap si dia berkata "cepat ar jalan... mcm siput ar... lembab..."


Semua ni pernah berlaku kan...dan mungkin sedang berlaku...inilah hakikat..susah nak cari seseorang yang memahami...walau mcm mana pun si dia lakukan..kita still setia kan...walhal, mungkin ada ramai ag yg leh ganti...itulah maknanya "SAYANG"....lagi kita nak lupakan, lagi kita ingat....lagi kita benci, lagi kita suka...lagi kita jauhkan diri, lagi kita rindu kan....nak wat cam ne....redha je la... walau pun terluka..... ....hurmmmmm.... ......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...